Har ni någon dag kört bil utan att köra för fort ?

Arkiv från 2002 — 573 trådar, 9539 inlägg
2001_Fiskskit

Post by 2001_Fiskskit »

Det värsta är ju när man sitter i bilen och tänker för sig själv idag ska jag åka helt lagligt hem från jobbet lr nåt sånt, och så går det ganska bra tills nån j*vla kärring kommer sakta sakta in på en på motorvägen och ligger och skuttar ca 3 meter bakom en, blir så förbannad och inte kör dom om heller så antingen bromsar man till lite häftigt för att skrämma dom lite men så långt tänker dom inte och då blir man förbannad så då blir det lätt en överträdelse på 50km/h ett par km på motorvägen... :twisted:
2001_JohanB

Post by 2001_JohanB »

Jag tog, tycker man ska hålla hastigheten.
på 30 och 50 (50 kan vara svårt på vissa ställen) tycker jag man ska hålla sig i skinnet, finns iof vissa 50 bitar som är helt olågiska :)
men på 70, 90 och 110 gör det inte så mycket att gasa på lite, det känns iaf som man kommer fram snabbare :)
2001__kalllle_

fortkörning...

Post by 2001__kalllle_ »

Ja en dag körde jag lagligt... Hadde körlektion den dagen
senn körde jag inte mer... snart 1 år senn...

M.V.H./Kalle
2001_biese

Post by 2001_biese »

jo det e klart att när man övningskörde med bilskolan vart det ju lagligt =)

Annars så brukar jag försöka hålla 30 på 30 vägar (IAF vid skolor/dagis, det äe en rättighet barn har att dom ska kunna vara trygga vid sitt dagis/sin skola).
2001_Cabrio

Post by 2001_Cabrio »

Helt klart måste man visa hänsyn till andra trafikanter....det är viktigast (tycker jag) Hålla avstånd tex.....ligger man lagligt tar det inte lång stund innan någon ligger i "röven" och nosar......men har börjat tygla mig och tänker varje gång.....de ska inte få vinna......de ska inte pressa mig.....jag ska inte bli irriterad....ligger jag (som jag vanligtvis gör) 10-15km/tim för fort (på 70+ vägar) och de lägger sig tätt bakom.....släpper jag gasen och lägger mig i hastighetsbegränsningen.

Dessutom har jag märkt att ska man inte långt så tjänar man föga på att köra fort......även om fartens tjusning är underbar. :wink: Så kör inte fort för att ni har bråttom....gör det för att det är som det är :D Men med omtanke till medtrafikanter....
2001_energy

Post by 2001_energy »

idag körde jag för fort på väg hem från jobbet... mouahahah! 8) ehm.. nej men allvarligt.. varför ligger man alltid en sisådär 10-20km/h över hastighetsbegränsningen? .. känns som det bara blir så automatiskt juh!
2001_HeRmAN

Post by 2001_HeRmAN »

[quote="peterpops"].... Och som det finns skrivet ovan, håller man hastighetsbegränsningarna så är man ju nästan en trafikfara i sig, det är alltid en massa som ska köra om och då göra farliga omkörningar, och man vill inte ha en massa folk liggandes i baken på en heller..[/quote]

Märklig inställning!
Jag förstår om man kör för fort med den inställningen, du förutsätter att de flesta utom du kör för fort!?, men vad är vitsen med att ständigt medvetet köra för fort? Om däremot vägavsnittet erbjuder underhållande körning utan fara för annan så är det ju liksom naturligt, Men om man ska till jobbet och kommer fram 2 minuter tidigare så lovar jag att du kommer att ångra bittert den dagen du får dryga böter utan att ens fått njutning för dem :?
2001_energy

Post by 2001_energy »

herman: helt rätt.. bättre att komma 5-10 min för sent till jobbet och kanske få en avhyvling av chefen (lär iofs inte hända) än att få slanta nån tusing i böter och kanske bli av med lappen..

det är helt enkelt inte värt det! .. sen är det ju givetvis en tjusning att få ösa på ibland, men gör man det varje dag så är det bara en tidsfråga tills man åker dit..
2001_hEcYh00k

Post by 2001_hEcYh00k »

har ni tänkt på att man knappt kommer fram mycket fortare alls om man kör 10-50 km/h fortare???

Tycker att om man blir omkörd av nån så kommer man oftast ifatt denne person ganska snart pga. korsningar, rödljus osv. med andra ord tjänar man inte mycket på det om man inte kör [u]riktigt[/u] fort.

Sen att man gör det för att det är så förbannat skoj är väl en annan sak ;)

:?:
2001_peterpops

Post by 2001_peterpops »

[quote="HeRmAN"][quote="peterpops"].... Och som det finns skrivet ovan, håller man hastighetsbegränsningarna så är man ju nästan en trafikfara i sig, det är alltid en massa som ska köra om och då göra farliga omkörningar, och man vill inte ha en massa folk liggandes i baken på en heller..[/quote]

Märklig inställning!
Jag förstår om man kör för fort med den inställningen, du förutsätter att de flesta utom du kör för fort!?, men vad är vitsen med att ständigt medvetet köra för fort? Om däremot vägavsnittet erbjuder underhållande körning utan fara för annan så är det ju liksom naturligt, Men om man ska till jobbet och kommer fram 2 minuter tidigare så lovar jag att du kommer att ångra bittert den dagen du får dryga böter utan att ens fått njutning för dem :?[/quote]

Naturligtvis så kör jag inte fortare än vad som krävs, och det kanske handlar om 3-7 km överträdelse på 50/70 väg, då jag märker att ikappkommande bilar minskar markant. Jag tror och är ganska övertygad att jag ökar säkerheten på detta sätt, då jag besparar omkörningar. Då det dock är lite trafik, tex kvällar, så kan jag utan att bli frustrerad hålla hastigheterna på pricken.
Locked